8 tips bij obstipatie

 

Voor velen is de vakantie weer in aantocht. Een ander ritme, ander eten, even wennen aan de omgeving en het toilet.. En voor je het weet zijn er zomaar een paar dagen voorbij en ben je niet naar de wc geweest. Obstipatie, of verstopping, is een vervelend probleem waar veel mensen last van hebben op vakantie. Maar obstipatie komt ook regelmatig voor tijdens de zwangerschap of na de bevalling.

Al vroeg in de zwangerschap kun je last krijgen van je darmen door de veranderde hormoonhuishouding. De hormonen die vrijkomen laten de ingewanden ontspannen en werken daardoor minder effectief. De darmen werken hierdoor trager. Je darmen kunnen ook te veel vocht vasthouden waardoor je diaree kunt krijgen. Het hormoon progesteron verslapt de spieren in je darmwand, waardoor je last van verstopping kunt krijgen door de trage werking van de darmen. Daarnaast ontstaan de darmkwaaltjes door de beginnende groei van de baarmoeder. De darmen worden weggedrukt, waardoor de stoelgang moeizaam kan gaan.

Wat ik merk in de behandelingen die ik geef, dat veel mensen niet weten hoe de darmen precies lopen. Daarom heb ik hier een plaatje toegevoegd van de anatomie. Zoals je kunt zien ligt de dunne darm in het midden van je lichaam en loopt de dikke darm hieromheen, van rechtsonder naar rechtsboven naar linksboven naar linksonder in je buik en vervolgens naar de endeldarm en anus. Wanneer je obstipatie hebt, krijg je een soort filevorming links in je buik. Dat is ook de reden dat mensen met obstipatie vaak links in hun buik pijnklachten hebben.

 

Heb je last van obstipatie? Volg dan onderstaande 8 tips op, welke je zeker gaan helpen!

  1. Drink voldoende.
    De functie van de dikke darm is dat ze vocht onttrekken uit je ontlasting. Hoe meer je drinkt, hoe zachter je ontlasting kan blijven.
  1. Zorg voor voldoende beweging.
    De darmen werken beter wanneer je voldoende beweegt en bevordert het transport binnen je darmen.
  1. Ontspan je.
    Je ontlasting komt alleen wanneer je je goed ontspant, en dat kan soms even duren. Neem dus de tijd voor je toilet bezoek.
  1. Eet gezond, afwisselend en voldoende vezels.
    Lees hier meer over de vezels. Kies eventueel voor een extra probiotica supplement, welke gezonde bacteriën naar je darmen sturen.
  1. Probeer zoveel mogelijk je toiletritme aan te houden.
    Wanneer je aandrang krijgt en je bent niet thuis, ga dan wel naar het toilet. Zet je over je schroom voor een ander toilet heen. Neem evt. schoonmaakdoekjes mee om de wc-bril mee schoon te maken.
  1. Gebruik de bekkenkanteling om je darmen te activeren.
    Je kunt je ontlasting op gang brengen door je bekken naar voren (holle rug) te kantelen en in te ademen en vervolgens naar achteren te kantelen (bolle rug) en uit te ademen. Doe dit maximaal 10 keer. Komt de ontlasting dan niet blijf dan met een ronde rug zitten en blijf naar je buik ademen. Probeer het na een tijdje nog een keer.
  1. Let op je toilethouding.
    Ga altijd zitten wanneer je naar de wc gaat. Dan ontspan je je goed. Als je voelt dat de ontlasting er aan komt, ga dan met een ronde / bolle rug zitten. Gebruik eventueel een opstapje voor onder je benen, zodat je de bolle houding meer stimuleert. Adem rustig naar je buik.
  1. Ga nooit persen.
    Ga nooit op een inademing duwen om je ontlasting er uit te krijgen. Dit wekt aambeien en verzakkingen in de hand. Op de uitademing kun je lichtjes (!) mee duwen om de ontlasting de goede kant op te krijgen.

 

Mocht dit niet voldoende helpen, kan ik je wellicht ook nog helpen. Een buikmassage wil vaak goed helpen en deze kan ik je zelf ook aanleren. Sowieso is het goed om bij obstipatie na de bevalling je buik te laten controleren. Doordat de buikspieren veel rek hebben gehad in de zwangerschap, zie ik regelmatig dat er een verhoogde buikspanning is ontstaan. Door dit te behandelen, kunnen obstipatie klachten ook verminderen!

 

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *