Wat kun je verwachten qua herstel na een bevalling?

 

Een zwangerschap, een bevalling… Je lichaam zet een topprestatie neer! Een groot deel van het jaar ben je zwanger geweest, je bent opgerekt, uitgerekt en dan tot slot een bevalling. Wauw! En dan hoop je dat je zo snel mogelijk weer de oude bent en dat dit allemaal vanzelf hersteld. Maar helaas, om van deze prestatie goed te herstellen heeft je lichaam tijd nodig, maar ook oefeningen!  Deze blog gaat over wat je mag verwachten qua herstel. Wat is normaal? En wat kun je doen om aan je herstel te werken?  

Na een zwangerschap en bevalling is goed herstellen ontzettend belangrijk. Sommige dingen herstellen vanzelf, voor andere dingen moet je toch echt zelf aan de slag. De banden rond je bekken bijvoorbeeld herstellen vanzelf. Tijdens de zwangerschap verweken deze banden, zodat je kindje tijdens de uitdrijving door je bekken kan bewegen. Na de bevalling zijn deze banden niet gelijk terug in hun normale sterkte. Na 3 maanden zijn je banden weer sterk genoeg en leveren ze weer een bijdrage aan de stabiliteit van het bekken. Maar wanneer je borstvoeding geeft, zal dit herstel langer duren door de hormonen.

Waar je echter zelf mee aan de slag moet gaan zijn je buik- en bekkenbodemspieren. Vooral je bekkenbodemspieren hebben veel te voortduren gehad. Eerst de toenemende zwaarte van de buik, maar de bevalling is echt de grootste boosdoener. Tijdens de uitdrijving is je bekkenbodem maximaal uitgerekt en raakt beschadigd. Bij de één meer dan bij de ander. De één heeft lichte schaafplekjes, de andere is licht tot hevig uitgescheurd en weer een ander heeft een knip gehad. Maar voor iedereen geldt: de bekkenbodem heeft tijd nodig om te herstellen. Ook na een keizersnede, want je hebt wel 9 maanden druk gehad op de bekkenbodem door de groei van de buik. Dit herstel gaat echter sneller dan na een vaginale bevalling.

Maar wat is een normale hersteltijd van de bekkenbodem? Je zult schrikken: de hersteltijd van een bekkenbodem na een vaginale bevalling is namelijk minimaal 6 MAANDEN. Hoe meer schade je hebt gehad aan de bekkenbodem, hoe langer het herstel duurt. Nu is het wel zo dat het meeste herstel in de eerste 6 weken optreedt. In de kraamweek is het eerst van belang om de spieren weer een beetje te kunnen vinden en te leren voelen wat aan- en ontspannen is. Het is niet raar wanneer je de eerste dagen niet voelt dat je moet plassen. Dit herstelt zich vaak binnen enkele dagen. Binnen 6 weken komt het gevoel steeds meer terug en komt de kracht ook weer enigszins terug. Hierna mag je pas echt gaan oefenen om je bekkenbodem te versterken. En dit is zeker belangrijk om te gaan doen! Wanneer je namelijk denkt dat de bekkenbodem na 6 weken alweer voldoende van kracht is, kom je later van een koude kermis thuis. Vaak zie je in een volgende zwangerschap dat je dan klachten krijgt of op latere leeftijd wanneer je bijvoorbeeld in de overgang komt. En dan baal je dat je na de bevalling geen aandacht besteed hebt aan oefeningen!

Je bekkenbodem heeft dus tijd nodig om te herstellen. Belangrijk is dat je hierbij geen zwaar gevoel of een bal gevoel tussen je benen voelt. Wil je weten waar dit gevoel mee te maken heeft? Lees dan mijn vorige blog na. Dit gevoel mag optreden in de eerste weken na je bevalling. Je bekkenbodemspieren zijn namelijk nog lang niet hersteld en wanneer je dan (te veel) activiteiten gaat ondernemen, kan het zware gevoel optreden. Het is dus een teken van overbelasting. Wanneer je met bekkenbodemoefeningen aan de slag gaat en je rekening houdt met voldoende rust, zal dit gevoel afnemen en verdwijnen. Het is dan ook belangrijk dat dit gevoel zo snel mogelijk weggaat. Ik raad het wel aan om dan hulp in te schakelen, zodat je wel de juiste oefeningen doet.

En dan de heb je het herstel van je buikspieren nog. De kracht van de buikspieren is na een zwangerschap en bevalling sterk afgenomen. De spieren zijn langdurig uitgerekt in een zwangerschap. De eerste 4 tot 6 weken kun je het beste nog niet te veel krachtoefeningen doen van de buikspieren. Dit komt omdat je bekkenbodemspieren eerst voldoende moeten herstellen. Wanneer deze weer wat beter functioneren kun je ook aan de slag met de buikspieren. Zorg wel voor een goede opbouw, zodat je geen rugklachten gaat ontwikkelen.

Uiteindelijk heeft je lichaam minimaal 9 maanden hersteltijd nodig. Ze zeggen niet voor niks: 9 maanden zwanger, 9 maanden ontzwangeren. Uiteraard zit er veel onderlinge verschillen in. Niemand heeft dezelfde zwangerschap gehad, niemand dezelfde bevalling en niemand heeft hetzelfde lichaam. Maar hopelijk weet je door deze blog een beetje wat je kunt verwachten. Zorg dat je lichaam goed herstelt na een zwangerschap en bevalling. Anders kun je later problemen krijgen. Investeer in je eigen lichaam!!

Vind je dat je herstel wel erg traag gaat? Of heb je twijfels over je herstel? Of wil je weten hoe je jouw herstel kunt stimuleren met de juiste oefeningen? Kom dan langs in de praktijk. Ik adviseer dan om een nacontrole in te plannen. Hierin wordt alles gecheckt wat belangrijk is na een zwangerschap en bevalling. Hoe gaat het met je bekkenbodem en je buikspieren? Hoe pakt de stabiliteit het op? Hoe is de beweeglijkheid van je rug? Hoe is je bekkenstand en de stand van je stuitje? Een soort APK voor je lichaam!

 

0 reacties

Trackbacks/Pingbacks

  1. Buikspieren na de bevalling: rectus diastase | MemmeTiid - […] de vorige blog stond ik stil bij wat je kan verwachten qua herstel na een bevalling. Vanzelfsprekend moeten de…

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *